Od štvrtka budú regály s produktmi PepsiCo v predajniach Carrefouru vo
Francúzsku, Taliansku, Španielsku a Belgicku niesť nápisy, že obchod ich
už nebude mať v ponuke pre "neprijateľné zvýšenie cien", uviedol hovorca francúzskeho gigantu supermarketov.
Niektoré produkty PepsiCo, ako Cheetos a 7Up už neboli vo štvrtok
dostupné v supermarkete Carrefour na parížskom predmestí Auteuil, zatiaľ
čo iné, ako Pepsi, sa stále dopredávajú.
PepsiCo zatiaľ neodpovedalo na žiadosť o komentár.
Americká spoločnosť v októbri uviedla, že na tento rok plánuje "mierne"
zvýšenie cien, keďže dopyt sa napriek zdražovaniu udržal. To PepsiCo
viedlo k zvýšeniu prognózy zisku za rok 2023 trikrát po sebe.
V priebehu minulého roka maloobchodníci s potravinami v niekoľkých
európskych krajinách vrátane Nemecka a Belgicka oznámili, že zastavili
objednávky od niektorých firiem so spotrebným tovarom z dôvodu
zvyšovania cien. Táto taktika pri vyjednávaní o cene je však čoraz
problematickejšia a prináša väčšie riziká.
Carrefour je jedným z najaktívnejších maloobchodníkov v súboji veľkými
spotrebnými a potravinárskymi spoločnosťami, čo sa týka cien.
Minulý rok v rámci kampane lepil upozornenia na produkty, ktoré sa síce zmenšili, ale stáli viac.
Francúzska vláda v snahe zmierniť infláciu požiadala maloobchodníkov a
dodávateľov, aby ukončili každoročné vyjednávanie o cenách už v januári,
o dva mesiace skôr ako zvyčajne.
Francúzsko silne reguluje maloobchodný sektor a núti supermarkety, aby
vyjednávali o cenách s výrobcami len raz za rok v snahe ochrániť svoj
farmársky priemysel.
Predchádzajúce kolo rokovaní začiatkom minulého roka, na vrchole
inflačnej krízy, zabránilo ďalšiemu zvýšeniu cien neskôr v priebehu
roka, čo zasiahlo tržby supermarketov. Preto sa tento raz rozhodli tvrdo
rokovať o cenách.
Analytici však upozorňujú, že vyradenie produktov je tá posledná
možnosť, pretože nikto nevyhrá, ak tovar, ktorý ľudia chcú, nie je
dostupný na pultoch.